سابات: شباهت‌ها و تفاوت‌های حباب مسکن دهه 1990 ژاپن و بازار مسکن چین

سابات: شباهت‌ها و تفاوت‌های حباب مسکن دهه 1990 ژاپن و بازار مسکن چین

برای حمایت از محتوای رایگان به اشتراک بگذارید

برای حمایت از محتوای رایگان به اشتراک بگذارید

موضوع این اپیزود در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های حباب مسکن دهه 1990 ژاپن و 2021 چین است و درس‌هایی که حاکمان پکن در تلاش برای فرا گرفتن اون هستن براینکه از ترکیدن حباب مسکن تا جای ممکن فرار کنن و دچار بحران اقتصادی نشن.

وقتی سیاســتگذاران و دولت مردان چینی درباره اقتصاد فکر میکنن، یکی از عمده‌ترین اهدافشون اینه که کاری کنن بلایی که در سال ۱۹۹۰ میلادی برسر اقتصاد ژاپن اومد، برای چین اتفاق نیوفته. در اون زمان، مازاد سال‌ها رشد سریع اقتصادی باعث شد حباب قیمت دارایی‌ها بترکه و بحران مالی دهه 90 همه کشورهای شرق آسیا رو درگیر بکنه.

مقامات ژاپنی که در آن دوران بر سر کار بودند روایت‌هایی دارن از همتایان چینی خودشون که در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ به ژاپن سفر می‌کردن و می‌خواستند بفهمند در اون زمــان بحرانی چه اتفاقی در ژاپن افتاد و چطور می‌تونن از تکرار سرنوشت مشابهی در چین پرهیز کنن.

چین اما در 40 سال گذشته رشد عظیم اقتصادی داشته و یه بخش خیلی مهم این رشد اقتصادی به خاطر رشد عجیب و خیلی بزرگ در حوزه مسکن  بوده. تو همین 30-40 سال  قیمت هر مترمربع خونه در چین چهار برابر یا  در مناطق پررونق تا 10 برابر بیشتر شده.

چین اما در 40 سال گذشته رشد عظیم اقتصادی داشته و یه بخش خیلی مهم این رشد اقتصادی به خاطر رشد عجیب و خیلی بزرگ در حوزه مسکن  بوده. تو همین 30-40 سال  قیمت هر مترمربع خونه در چین چهار برابر یا  در مناطق پررونق تا 10 برابر بیشتر شده. بر اساس تحول در ساخت و ساز  و رشد اقتصادی صدها میلیون واحد ساختمونی ساخته شد و  عده زیادی از مردم چین صاحبخونه شــدند.

اما دردسرهای عظیم و اخیر شــرکت ساخت‌وساز اورگراند چین(که بزرگترین شرکت ساخت و ساز در کل دنیاست  و مشکلاتش در بازپرداخت بدهی‌ها حاکی از اینه که اوج‌گیری  اقتصاد چین که با کمک بخش ساخت و ساز شکل گرفته خیلی سریع میتونه نه تنها متوقف بشه بلکه بخش ساخت و ساز میتونه کل اقتصاد  چین رو بکشه پایین و رکود و بحران ایجاد کنه.

وبسایت پادکست تیمچه:

https://timchecast.com

پیج اینستاگرام پادکست تیمچه:

@timche_cast

کانال تلگرام و دیگر لینک‌های دسترسی:

زیلینک | پادکست تیمچه @timcheh (zil.ink)

برای حمایت از پادکست تیمچه در حامی باش:

پادکست تیمچه (hamibash.com)

اگر تمایل دارین حامی پادکست تیمچه باشین یا نکته یا حرفی با من دارید ایمیل بزنید:

salam@timchecast.com

 

#پادکست_اقتصادی

#اقتصاد

#بازار_مسکن

#چین

#بحران_مسکن

پیج اینستاگرام پادکست تیمچه:

کانال تلگرام و دیگر لینک‌های دسترسی:

اگر تمایل دارین حامی پادکست تیمچه باشین یا نکته یا حرفی با من دارید ایمیل بزنید:

حمایت از پادکست تیمچه در حامی باش:

عضویت در خبرنامه تیمچه

ایمیلتان را وارد کنید، ما هر 2 هفته یکبار به شما محتوای ناب پیشنهاد میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.