وبلاگ

درجلسه سالانه برکشایر هاتاوی چه گذشت؟

برکشایر هاتاوی

شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway Inc.) جلسه سالانه سهامداران خود را در یکم ماه مه سال 2021 و به شکل پخش زنده برگزار کرد. در این رویداد، وارن بافت، رئیس و مدیر عامل 90 ساله این شرکت، معاون ارشد باسابقه وی در سمت نائب رئیس اجرایی به نام چارلی مانگر 97 ساله، مدیر عامل 58 ساله عملیات‌های غیر بیمه‌­ای، گرگ آبل، و آژیت جین معاون رئیس 69 ساله عملیات بیمه همگی دور یک میز در شهر لس‌آنجلس جمع شده بودند.
بکی کوییک از کانال CNBC لیستی از پرسش­‌های سهامداران و سرمایه‌­گذاران علاقه­‌مند آماده کرده بود.

برخلاف تمایل بافت اما طبق قوانین فعلی حسابداری به اسم   GAAP (اصول عمومی جدید پذیرفته شده در حسابداری)، برکشایر می­‌بایست سود و زیان سرمایه‌گذاری‌­های MTM را در میزان درآمد خود شناسایی کند. MTM یک تعریف در حسابداری‌ست که برای ثبت ارزش دارایی با توجه به قیمت فعلی آن در بازار استفاده می‌شود، در واقع ارزش معقول یک حساب است که بسته به دارایی‌­ها و بدهی‌­ها می‌­تواند در طی یک دوره متفاوت باشد. از نظر بافت، این قانون درآمد گزارش شده برکشایر را به طور غلط‌­اندازی بی‌­ثبات جلوه می‌­داد. در عوض همان­طور که در طی جلسه اخیر نیز یادآور شد، به سرمایه گذاران توصیه کرد تمرکز خود را روی مراحل و عملیاتی که شرکت طی می‌­کند تا به درآمدزایی برسد معطوف نگه دارند.


برکشایر ذخیره زیادی از پول نقد، معادل نقدی و سرمایه‌­گذاری‌­های کوتاه مدت در اسناد خزانه­‌داری ایالات متحده را در اختیار دارد. رقم ترکیبی در 31 مارس 2021، 142.211 میلیارد دلار بود، که با سودی معادل 5.3% در سه ماه نسبت به 31 دسامبر سال 2020 با مبلغ 135.014 میلیارد دلار افزایش داشته است.
برای هر سهم کلاس A، سود هر سهم (EPS) از 30.653 دلار ضرر ثبت شده طبق گزارش سه ماهه سال 2020، به رقم مثبت 7.638 دلار در بررسی سه ماهه سال 2021 رسید. منبع اصلی این تغییر چشمگیر عملکرد پرتفوی سرمایه‌­گذاری Berkshire بود که زیانی معادل 70.275 میلیارد دلار در سه ماهه 2020 (Q1 2020)، ثبت کرد و در عوض سودی معادل 5.700 میلیارد دلار در سه ماهه سال 2021 (Q1 2021). در جلسه آنلاین نیز بافت اظهار داشت كه از دست دادن بها در Q1 2020 ناشی از “ركود اقتصادی” بود که به دلیل شیوع COVID-19 و قرنطینه رخ داد که در ادامه به نوبه خود، باعث فروش عمده بازار سهام شد.
در همین حال، بخش‌های عملیاتی برکشایر در مجموع 5.4٪، و درآمد پیش از مالیات برای همین بخش نیز (به استثنای سود و زیان‌­های پرتفوی سرمایه‌­گذاری آن، همانطور که در بالا ذکر شد) 23.8٪ افزایش داشته است.

بافت گفت: ” سوار کشتی شوید! اگر طیف گسترده‌ و متنوعی از سهام بورس ایالت متحده در پورتفلیو خود دارید، نمی­‌توانید كمكی به خود و بازار کنید! انجام 30 تا 40 معامله در روز راهی عاقلانه برای سرمایه­‌گذاری نیست.” او لیستی از 20 شرکت برتر جهان در بازار سرمایه­‌گذاری، در سال 1989 و در حال حاضر ارائه داد و افزود هیچ یک از این 20 عضو برتر در سال 1989، تا امروز در بین 20 گروه برتر باقی نمانده‌­اند. علاوه بر این، بزرگترین شرکت امروزی یعنی شرکت اپل (AAPL)، با بیش از 2 تریلیون دلار ارزش بازار، بیش از 20 برابر ارزش بزرگترین شرکت در سال 1989 را دارد.

یک سهامدار پرسید که آیا Berkshire در مارس 2020 زمانی که اقتصاد در یک رکود شدید سقوط کرد و سهام‌­ها به دلیل COVID-19 افت زیادی کردند خود را نباخت؟ بافت در پاسخ گفت که برکشایر مجبور شد ذخیره عظیم پول نقد خود را در آن رکود برای کار وارد بازار ­کند، همین­طور در فروش سهام شرکت­های هواپیمایی نیز بسیار عجول بود. بافت خاطرنشان كرد كه “شركت­های هواپيمايی برجسته‌­ترين ذي نفع كمك­هاي دولت بودند. اما این کمک دولت پس از فروش سهام آنها توسط برکشایر صورت گرفت: “اگر بركشایر با جیب‌های پر این موقعیت‌ها را حفظ می‌­كرد، دیگر چنین كمك­‌هایی ممكن نبود.”
در حالی که بافت از اقدامات فدرال رزرو برای ایجاد ثبات در اقتصاد و بازار استقبال کرد افزود که نمی‌­توانست پیشاپیش پیش‌بینی کند فدرال رزرو با سرعت و قاطعیتی که از 23 مارس 2020 نشان داد و با “آموخته‌­هایی از 2008 تا 2009 عمل خواهد کرد.

بافت SPACها (شرکت­هایی که نه برای اهداف تجاری بلکه صرفا  برای جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه (IPO) با هدف خرید یک شرکت موجود ثبت می­‌شوند) را “نسخه اغراق آمیز قمار” خواند که سرمایه­‌گذاران برای آن “هزینه احمقانه­ای می‌­پردازند” و مدیران آنها نیز اغلب برای گرفتن کمیسیون و نه به این دلیل که پتانسیل سرمایه­‌گذاری خوب وجود دارد در آن مشغول به کار می‌­شوند. “هنگامی که هزینه رقابت در بازار با پول دیگران پرداخت می‌­شود، آنها ما را در خرید شکست می­‌دهند.” چارلز مانگر اظهار داشت: “این فقط احمقانه نیست،بلکه شرم آور است.”بافت و مانگر هردو بر تأثیرات منفی ناشی از افزایش SPACها که بر قیمت خریدهای بالقوه تاثیر مستقیم دارند تاکید داشتند. بافت خاطرنشان كرد كه اين مدل از چرخیدن چرخ­‌های اقتصادی دارای افق‌های زمانی بسيار كوتاهی هستند و مثلاً فقط بعد از شش ماه، شرکت­های سرمایه‌گذاری SPAC باید سرمایه سرمايه‌گذران ­را برگردانند و در نتیجه هزينه‌­های آینده شرکتی را که تصاحب کرده‌اند را در نظر نمی‌گیرند. بافت اپ‌های مخصوص معاملات بورس مثل Robinhood را نام برد و تاکید کرد که به قمار در بازار دامن می‌­زنند چون مطمئن است این اپ‌ها هیچ درآمدزایی دیگری غیر از دریافت حق کمیسیون ندارند و ترغیب کاربران به معاملات بیشتر و ریسکی تر کمیسیون آنها را بالاتر خواهد برد.

گرگ آبل عنوان کرد که واحد انرژی برکشایر در حال حاضر یک برنامه چند ساله در دست دارد که در آن نیروگاه‌های تولید برق با زغال سنگ دیگر جایگاهی در این برنامه ندارند. ساخت خطوط انتقال ولتاژ بالا نیاز به کسب حق استفاده از مرزها و زمین‌های دولتی و مالکیت خصوص دارند و بافت عقیده داشت که آنها در برکشایر بسیار بیشتر از سایرین، برای انرژی‌­های تجدید‌پذیر و انتقال انرژی هزینه و سرمایه‌گذاری كرده‌­اند.

در مورد افزایش مالیات فدرال و در ادامه آن افزایش مهاجرت از کالیفرنیا، مانگر معتقد بود این احمقانه است سرمایه­‌دارانی که نه تنها مالیات پرداخت می‌­کنند بلکه در فعالیت­های مدنی نیز شرکت دارند را به بیرون راند. با این رویکرد سرمایه‌­داری از بین می‌­رود زیرا کسب ثروت بسیار دشوارتر از نسل­‌های پیشین خواهد بود. مانگر برای مثال به وضعیت سرمایه‌­گذاری در چین کمونیست اشاره کرد که در طی آن چینی‌­ها با بررسی وضعیت هنگ‌کنگ، مسیر سرمایه‌­داری در بازه کوتاهی متوجه شدند و این موضوع باعث خروج بیش از 800میلیون نفر از فقر مطلق شد.

“من از ابزاری کارآمد برای آدم رباها و زورگیرها استقبال نمی کنم!”
این پاسخی بود که مانگر در مورد نگاهش به رمزارزها داد و بافت نیز با خنده گفت نمی­‌خواهد که سهام­داران این بازار را با نظراتش دلخور کند، که همین طعنه تاییدی بر دیدگاه مانگر بود.

مونگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برکشایر برای مدیریت بیش از حد بزرگ شده است، گفت که امپراتوری روم برای مدت طولانی بسیار خوب کار کرد زیرا غیرمتمرکز بود و ما نیز همین اصل را در مدیریت برکشایر حفظ کرده­‌ایم. بافت نیز اضافه کرد که کلید این امر، داشتن مديرانی فوق­‌العاده است كه برای منافع سهامداران كار می‌­كنند. مانگر نیز با اشاره به گرگ تاکید کرد که او ادامه دهنده این میراث است.

در اپیزود اول ایوان اقتصاد مهدی مهمان پادکست بود و درمورد بافت و مدل سرمایه‌گذاری و نحوه دید بافت در شرکت برکشایر صحبت کردیم.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *