تیمچه پلاس خاموشی نفت پایان عصر اقتصادهای نفتی

تیمچه پلاس: خاموشی نفت/ پایان عصر اقتصاد نفتی

برای حمایت از محتوای رایگان به اشتراک بگذارید

برای حمایت از محتوای رایگان به اشتراک بگذارید

بودجه‌های اونها نامتوازن و مشکل داره. الجزایر نیاز داره تا نفت دریای شمال یا برنت، که استانداردی جهانی برای قیمت نفته، به قیمت  157 دلار در هر بشکه افزایش پیدا کنه. عمان نیاز داره این رقم 87 دلار باشه. هیچ تولیدکننده عربی، به غیر از کشور کوچک قطر، نمی‌تونه بودجه اقتصاد نفتی خودش را با قیمت‌های فعلی نفت که حدود 40 دلار برای هر بشکه نفت خامه، متوازن و حساب‌هایش را صاف کند.

یکسری از این کشورها در حال برداشتن قدم‌های سختی و مهمی هستن. چند ماه قبل از شیوع عمومی کرونا، دولت الجزایر گفت مخارجش را به نصف کاهش می‌ده. نخست‌وزیر عراق، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیا، می‌خواد ساطوری روی حقوق‌های دولتی بذاره و کاهش شدید ایجاد کنه. عمان در حال تلاش و تقلا برای استقراض در شرایطی قرار گرفته که شرکتهای اعتبار‌سنجی، اعتبارشون رو بی‌ارزش میدونن. کسری بودجه کویت به 40 درصد تولید ناخالص داخلی‌اش رسیده که بالاترین رقم رسمی در تمام دنیاست.

کووید 19 باعث شد قیمت نفت به پایین‌ترین مقادیر تاریخی‌اش سقوط کند، اون ‌هم به این دلیل که از تردد مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس جلوگیری شد. با ازسرگیری تجارت و شروع واکسیناسیون عمومی در خیلی از کشورها، قیمت‌های نفت کمی بالا رفت  اما احتمالاً سالها طول خواهد کشید که نیاز شدید به نفت و تقاضای بالا، دوباره اتفاق بیوفته.

اما اشتباه نکنید. اقتصادهای دنیا در حال عبور از سوخت‌های فسیلی هستند. عرضه بیش از حد و رقابت روزافزون در منابع انرژی پاک  و ارزون شدن فناوری انرژی پاک به این معنی است که نفت برای آینده نه‌چندان نزدیکی ارزان خواهد موند. آشوبها و کاهش قیمت ها در بازارهای نفت، انحرافی از این موضوع نبود. یه جور موتور محرک برای بیشتر شدن سقوط نفت و چشمه‌ای از آینده بود. دنیا به عصر قیمت‌های پایین وارد شده است باید روراست باشیم از نفت ارزون  هیچ منطقه‌ای بیشتر از خاورمیانه و شمال آفریقا تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و دچار مشکل نخواهد شد.

در این اپیزود رفتم سراغ کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و تلاش کردم از مشکلات ریشه‌دار اونها و راه‌حل‌ها و چاله‌هایی که در مسیر خودشون دارن تا اقتصاد نفتی، رانتی، وابسته و مشکل‌دارشون که وابستگی زیادی به نفت داره رو به اقتصادی پویا تبدیل کنند صحبت کنم.

این اپیزود قسمت دوم پرونده توسعه اقتصادیه و قسمت قبلی اون رو میتونین از این لینک بشنوین.


حامی این قسمت پادکست تیمچه، یکتانته. یکتانت یک پلتفرم تبلیغات آنلاینه که طیف بزرگی از خدمات تبلیغات آنلاین رو انجام می‌ده، اگر کسب‌وکاری دارین یا میخواین در مورد دیجیتال مارکتینگ بیشتر بدونین یکتانت کلی مطلب رایگان آموزشی هم داره

یکتانت | بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین ایران (yektanet.com)

پیج اینستاگرام پادکست تیمچه:

کانال تلگرام و دیگر لینک‌های دسترسی:

اگر تمایل دارین حامی پادکست تیمچه باشین یا نکته یا حرفی با من دارید ایمیل بزنید:

حمایت از پادکست تیمچه در حامی باش:

عضویت در خبرنامه تیمچه

ایمیلتان را وارد کنید، ما هر 2 هفته یکبار به شما محتوای ناب پیشنهاد میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.